Drážní hasiči využívají od roku 2021 čtveřici velkoobjemových cisternových automobilových stříkaček Scania P500XT se základní výbavou, které modernizovaly vozový park a nahradily cisterny Tatra 815. Nástavbu dodala společnost KOBIT-THZ. Celková cena za jeden kus činí 9 882 070 korun včetně DPH. Čtveřice velkoobjemových cisteren byla dodána pro jednotky a to do České Třebové, Českých Budějovic, Brna a Ústí nad Labem.

O pohon se stará šestiválcový čtyřdobý přeplňovaný naftový motor o výkonu 368 kW s automatickou dvanáctistupňovou převodovkou Opticruise GRSO905R, automatickou spojkou a hydrodynamickým retardérem.

Čtyřdveřová kabina cisternové stříkačky CrewCab CP28 je čtyřmístná s dvěma místy vpředu a dvěma vzadu. Zadní řada sedadel vybavena dvěma sedačkami včetně bezpečnostních pásů, mezi kterými jsou umístěny tři držáky dýchacích přístrojů, nad celou šířkou kabiny je prostor pro uložení masek a drobného příslušenství. V dosahu velitele je výjezdový tablet s 10″ displejem a výsuvný stolek, v dosahu řidiče je navigační tablet Samsung s 8″ displejem a 7″ displej s informačním systémem – zobrazuje se na něm i couvací kamera.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice Motorola DM 4600E, ruční radiostanice a svítilny jsou v dobíjecích úchytech. Druhý reproduktor a mikrofon vozidlové stanice je v zadní části vozu u obslužného panelu čerpadla. Přední část vozidla snímá kamera, která se aktivuje při nastartování. Podvozek cisterny je upraven ochrannými prvky rozvodů tlakového vzduchu, paliva a elektroinstalace. Dlouhodobá odolnost je do 200°C, po dobu 15 minut odolá teplotám do 1000°C. Zadní náprava disponuje podmítacími řetězy.

Na předním nárazníku je dvojice pomocných závěsů o tažné síle 145 kN, lanový naviják s 30metrovým lanem je elektrický s jištěním proti přetížení, jeho tažná síla je 50 kN. Součástí dodávky byla i volná kladka. Na nárazníku je uchycena rovněž lafetová proudnice o průtoku 750 litrů za minutu. Ovládaná je z kabiny vozu, její účinný dostřik je 50 metrů.

Účelová nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a oplechována lepením. Na obou bocích je dvojice schrán s příslušenstvím krytá hliníkovými roletkami, pod předními a zadními jsou výklopné stupačky.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici. Rozměrné požární příslušenství je uloženo v hliníkových bednách nebo přímo na střeše nástavby – tažnou tyč lze připojit k pomocným závěsům na předním nárazníku. Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli, do svých útrob pojme 8 000 litrů vody a 480 litrů pěnidla. Aktuální stav hasiva signalizují vodorovné LED stavoznaky na obou bocích automobilu. Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, umožňuje i vysokotlaký popřípadě kombinovaný provoz.

O osvětlení místa zásahu se stará osvětlovací stožár s LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Stožár je pneumaticky výsuvný, skládá se automaticky.

Cisternová stříkačka s navijákem je dlouhá 9900 mm, vysoká 3100mm a široká 2550 mm. Vozidlo je vyvedeno do odstínu RAL 3000 s bílým pruhem RAL 9003 a žlutozeleným fluorescentním barevným značením v odstínu RAL 1026 s grafikou Správy železnic.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *