V říjnu roku 2020 převzali dobrovolní hasiči z pražských Klánovic do užívání prvovýjezdovou CAS 20 na podvozku Tatra Terra 4×4. Vozidlo jednotce dodala společnost THT Polička. Bohužel koncem roku došlo k vážné nehodě této CAS, kdy bylo vozidlo vážně poškozeno a jeho oprava nebyla rentabilní. Díky havarijnímu pojištění, byla pořízena v roce 2021 náhrada této CAS. Přesněji řečeno bylo dodáno její dvojče, jehož pořizovací cena činila 6 641 690 ,- Kč včetně DPH. Ve výjezdu nahradila tato Terra vozidlo Iveco Magirus, které bylo jednotce převedeno v roce 2017 od HZS hl. m. Prahy kde sloužilo na stanici ve Strašnicích.

11. listopadu tohoto roku byla jednotce do užívání předána nová CAS 30 na podvozku Tatra Terra 6×6 s řiditelnou zadní nápravou AWS, jedná se o první dodaný kus v tomto provedení. Vozidlo dodala opět společnost THT Polička. Tato nová velkokapacitní cisterna nahradí ve vozovém parku Tatru 148 z roku 1982, která však u jednotky nadále zůstane. Nová velkokapacitní Terra má zadní natáčecí nápravu pro lepší průjezdnost městských zástaveb. V Praze jako jinde v České republice je velký problém s parkováním, proto mají hasiči občas problémy dojet na místo zásahu, jelikož se do některých částí díky délce vozidel nevytočí. Jednotka se proto při pořizování nové velkokapacitní cisterny na tento problém zaměřila. Podobně na tento problém upozorňuje nová CAS 20 na podvozku Scania od hasičů z pražských Letňan, která nese v zadní části barevné provedení „3 metry k životu“.

CAS 20/4000/240 – S2R na podvozku Tatra T 815-2T5RA3.431.4×4.1 je u jednotky označována číslem 1. Značí to, že se jedná o prvovýjezdové vozidlo. Dvounápravový podvozek s možností připojení pohonu všech kol a uzávěrkami všech diferenciálů pohání přeplňovaný osmiválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 325 kW splňující emisní normu EURO V, je spřažený s manuální čtrnáctistupňovou převodovkou TATRA 14 TS 210 L, která je vybavena pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla. Nápravy jsou osazeny kotoučovými brzdami s indikací opotřebení brzdových segmentů.

Nástavba vozidla je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů a oplechována. Nádrže na hasivo tvoří jeden celek a vejde se do nich 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. O dopravu hasebních látek se stará čerpací zařízení THT PKA 2000–250, které dosahuje při tlaku 10 barů výkonu 2000 litrů za minutu.

CAS 30/9000/510 – S2VH na podvozku Tatra T 815-2T5RB1.43Z 6×6 nese označení číslo 2, tedy se jedná o druhovýjezdové vozidlo. Tato Terra je svým konceptem ojedinělá a to díky zadní zatáčecí nápravě AWS (zkratka pro All Wheel Steering – systém, díky kterému se zadní náprava na základě vyhodnocení elektroniky hydraulicky natáčí až do rychlosti 30 km/h. Systém lze deaktivovat z místa řidiče. Obrysový průměr zatáčení vozu je s aktivním systémem 13,7 ± 0,5 metru, bez něj 18,5 ± 0,5 metru). Nápravy jsou osazeny bubnovými brzdami.

Přední náprava je řídící s uzávěrkou osového diferenciálu zapínatelného dle potřeby a redukcemi v kolech. Pohon na kola je proveden z rozvodovky hřídeli s homokinetickými klouby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami. Tlumiče pérování jsou teleskopické. Zdvojené zadní nápravy jsou vybaveny osovým diferenciálem s uzávěrkou a redukcemi v kolech. První zadní náprava je odpružená vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami, druhá zadní náprava (řízená náprava) je odpružena vzduchovými vlnovcovými pružinami. Tlumiče pérování jsou teleskopické. Tlak ve vlnovcových pružinách mění regulační ventil v závislosti na zatížení zadní polonápravy při zachování stálého odklonu. Na poslední nápravě je namontován stabilizátor. Podvozek pohání přeplňovaný osmiválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 325 kW splňující emisní normu EURO V, je spřažený s manuální čtrnáctistupňovou převodovkou TATRA 14 TS 210 L, která je vybavena pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla, jehož činnost je možná při jízdě do 10 km/hod.

Nástavba vozidla je vybavena čtyřmi roletovými prostory pro uložení požárního vybavení, na obou stranách nástavby se nachází LED stavoznaky. Nástavbová část je řešena modulově a je rozdělena do 3 částí: – přední skříň pro příslušenství − nádrž na vodu a pěnidlo− zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení. Boční úložné prostory jsou zakryty hliníkovými roletkami s průběžným madlem v celé šířce roletky. Mezi nimi je uchycena nádrž na hasivo zhotovena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, vejde se do ní 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Jednotka sboru dobrovolných hasičů z pražských Klánovic spadá od roku 2017 do kategorie JPO III/1, to znamená, že zabezpečuje výjezd jednoho požárního družstva do 10 minut od vyhlášení poplachu. Jednotka disponuje touto technikou: CAS 20 Tatra Terra 4×4, CAS 30 Tatra Terra 6×6, CAS 32 Tatra 148 a AP 27 Tatra 148.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *