Hummer u záchranné služby? Proč ne. Řevnický Trans Hospital Plus si jeden takový vůz pořídil. Jedná se konkrétně o model Hummer H2, což je první zcivilněná verze známé „há jedničky“, která se proslavila po celém světě zejména nasazením v řadách armády USA.

Její skvělé jízdní vlastnosti v terénu i přes poměrnou mohutnost vozu z ní udělaly prakticky legendu. Typ H2 je postaven na jiném podvozku a je o něco menší, ale i přes toto si zachoval velice dobré vlastnosti pro jízdu v náročném terénu samozřejmě včetně stálého pohonu 4×4.

Varianta H2, která se vyráběla od roku 2002 do 2010, si získala mnoho příznivců. Zvuk nastartovaného 242 kW šestiltru V8 je nezapomenutelný.

Když jsme na našem FB profilu před nedávnem záchranářského Hummera představili ve fotografiích, sneslo se na něj několik kritických komentářů ve smyslu toho, že je to auto skoro k ničemu, že to nic nevyjede třeba oproti Suzuki Samuraj apod. Opak je však pravdou. Jistě, při jízdě si řidič musí dávat vzhledem k robusnosti H2 pozor, ale že by nic nevyjel? Nesmysl. Ono Hummera nejde ani srovnávat s malým teréňákem od Suzuki. Společné mají jen to, že obě jsou auta. Ostatně zkuste nacpat do Samuraje nosítka a tři lidi k tomu.

Tento týden jsme měli možnost si záchranářského Hummera osahat a tak lze zcela zodpovědně napsat, že i přes větší rozměry vyjede skoro nemožné. V každém terénu se H2 cítíla jako doma. Úctyhodné nájezdové úhly napoví, vpředu přes 40°, vzadu téměř 40°.

Trans Hospital získal H2 za výhodných podmínek od soukromého majitele a následně jí předělal dle vzoru stejného vozu, jaký používají italští záchranáři. U nás se koncepčně podobné sanitky sanitky používají již od dob totality, kdy bylo do ČSSR dodáno mnoho terenních Mercedesů třídy G s ambulantním prostorem pro nosítka. Následovalo pak několik off-roadů Nissan Patrol v konfiguraci s nosítky, článek o nich naleznete ZDE. Nutno říct, že žádný z uvedených vozů nemá uvnitř tolik prostoru, jako Hummer, což je ale pochopitelné vzhledem k jeho rozměrům.

Sanitní zástavba má v sobě vše, co můžou záchranáři potřebovat v rámci základního i rozšířeného a specifického vybavení. Defibrilátor s monitorem Lifepak 12, UPV Dräger Oxylog, odsávačka Laerdal, různé transportní prostředky a v neposlední řadě upravená vanová nosítka s podvozkem. Ten usnadňuje transport nosítek samotných, i následně s pacientem. Jako maličkost se někomu může jevit to, že nosítka mají vlatní LED osvětlení, ale věřte, že je to věc velmi praktická, protože nezřídka se složité zásahy v lese apod. stávají za hluboké tmy a každé světlo je v daný moment potřeba. Ona i taková mačeta ve výbavě Hummera má své opodstatnění na základě zkušeností řevnickcých záchranářů.

Nejedná se o vozidlo, které je nasazeno v běžném provozu, Trans Hospital Plus ho bude využívat zejména na zdravotnické asistence při akcích typu Kolo pro život apod., kde dochází k mnohdy vážným zraněním v nesnadno přístupném terénu, odkud je složité pacienta transportovat k „běžné“ sanitce. Ano, dnes se na toto používají různé čtyřkolky s přívěsným vozíkem, ale není to pro postiženého nijak komfortní a šetrný převoz, který mu představovaný Hummer umožní. Další nasazení vozu je v lokalitě Brdských lesů, kde je i sídlo záchranky. A že i v nich se zasahuje ve značně složitém terénu, je nasnadě. Ostatně tam směřovala kola Hummera při jeho prvním nasazení, viz tento článek.

Podobných terenních speciálů není na světě moc, Hummerů už vůbec ne, existují předělané varianty původních vojenských sanitek na typu H1, ale to je o něčem jiném. Přejme proto řevnickým záchranářům co možná nejméně výjezdů a když už budou muset Hummera vytáhnout ven, tak jen se šťastným koncem.

Václav Porkát – www.modrahvezdazivota.cz

Děkujeme kolegům z modré hvězdy života za poskytnutí textu a fotografií. 

Více fotografí vozidla naleznete zde

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *